Vernissage – Jani Leinonen

Stalla Madulain Via Principela 15, Madulain, Schweiz

Der finnische Künstler Jani Leinonen verwandelt die Stalla Madulain in eine atemberaubende Lichtkapelle und bietet dem Betrachter ein fast übersinnliches Erlebnis.
Die Kunstpilger der Welt haben ein neues Ziel in der Schweiz: Jani Leinonens Kapelle
der Reue verbindet sich mit den gleichen frommen Energien von Kunst Sanktuarien wie Ellsworth Kellys Austin im Blanton Museum, Olafur Eliasson's Rainbow Panorama in Aarhus und Rothko Chapel in Houston.
Leinonen nutzt für seine Arbeiten die Merkmale der über 500 Jahre alten Scheune, die Bogenfenster und die kathedralenartige Höhe. In Zusammenarbeit mit der wohl weltbesten Glasmanufaktur, der Mayer’schen Hofkunstanstalt in München, verwandelt er den Raum in ein dramatisches und zugleich ruhiges Lichtspektakel. Angesichts der Verbindung der Glasmalereitechnik mit der Religion, vermittelt Leinonens Kapelle ein Gefühl der Göttlichkeit. Der Raum aber fühlt sich nicht an wie ein Haus Gottes, sondern wie ein Ort der Anbetung an die Sonne, die Natur oder die Menschheit.
Biographie
Jani Leinonen (*1978) lebt und arbeitet in Helsinki. Er spielt mit den Systemen der Warenbörse, der Politik und deren Marketingstrategien. Er greift Symbole und Marketingtaktiken an, macht sie zu Objekten des Spottes und stellt klischeehaft unsere vorbestimmte Konsumgesellschaft und den wirtschaftlichen Alltag dar. Leinonen nimmt die Aspekte unserer modernen Welt auf und präsentiert sie auf sehr nachdenkliche Weise. Zu den Projekten des Künstlers gehören die Veröffentlichung einer Reihe von werbeähnlichen Videos von Kelloggs Figur Tony the Tiger, die durch eine erwachsene Welt aus Prostitution, Polizeigewalt und Selbstmordattentätern geht (2015); die Eröffnung eines falschen Fastfood-Restaurants namens Hunger King in Budapest, Ungarn (2014), zur Bekämpfung der Anti- Homeless-Aktionen der ungarischen Regierung; und die Gründung einer gefälschten terroristischen Organisation namens Food Liberation Army, die Ronald McDonald, das Maskottchen der McDonald Fastfood-Kette, im Jahr 2011 entführt und hingerichtet hat.
Leinonen absolvierte 2002 die Akademie der Bildenden Künste in Helsinki und seine Werke wurden in Finnland und international in grossem Umfang ausgestellt, u.a. im Nordischen Pavillon der 53. Biennale in Venedig, in der Galerie Gmurzynska, im Wilhelm Hack Museum Ludwigshafen, im Frankfurter Kunstverein und im ARoS Aarhus Art Museum. Im Jahr 2015 hatte Leinonen eine erfolgreiche Retrospektive im Kiasma Museum of Contyemporary Art, Helsinki, mit dem Titel The School of Disobedience, die 2016 mit ARoS Aarhus fortgesetzt wurde. Im Dezember 2016 erhielt Leinonen den Finnland-Preis des Ministeriums für Bildung und Kultur, der für eine bedeutende künstlerische Karriere, eine aussergewöhnliche künstlerische Leistung oder einen vielversprechenden Durchbruch verliehen wird.
http://janileinonen.com instagram @jani.leinonen

Vernissage – Pedro Wirz

Stalletta Via Principela 19, Madulain, Schweiz

Stalletta is proud to announce a solo show by the Swiss-Brazilian artist Pedro Wirz, whose work constitutes one of the most original contributions to sculpture in recent years. Installed at Stalletta, a 17th century, raw and archaic barn, the exhibition comprises of both earlier and recent work, in the form of cocoons and eggs, as well as light installations.
Venture on a journey into a reawakening world, full of surprises, revelations and mythological beings. Existing in their own ecosystems, these creatures germinate simultaneously, in both natural and artificial environments: whilst mutually influencing one another, they bond in a complex interrelationship and thus shift into a gradual equilibrium. It unveils that everything man-made decomposes and ultimately becomes a part of the natural environment, as every closed system eventually devours itself and starts to break apart.
Wirzs’ sculptures display an unusual aesthetic and sense of otherness. These fantastical installations are underlined by a complex craftsmanship and a careful combination of organic and artificial materials. Personal items and found objects, drawing reference to identity, cultural history and their behavioural patterns, are fused with ‘findlings’ from nature. Transformed by the alchemy of artistic labour, the materials are alienated. However, whilst the original identity of the natural and unnatural appears virtually lost, new hybrids (ethnically and historically diffused entities) emerge.
Wirz grew up in the Paraíba Valley, in Brazil, and he draws his inspiration from the region’s mythologies, folklore and popular superstitions. As the coffee industry flourished in the 19th century, the valley experienced a huge demographic shift, thus paving the way for industrialists, merchants, slaves and indigenous people to settle. As a result, a myriad of cultures collided and, over time, fused together. Regrettably, the population’s mass exploitation of its once fertile land ultimately caused the breakdown of the region and its industry.
Drawing reference to our current collapsing ecosystems and the alarming extinction of biodiversity, Wirz titles the exhibition: Wiþ Ymbe. It alludes to an ancient Anglo-Saxon magical spell, intended to keep honeybees from abandoning their hive and swarming into nearby woods. The charm is performed in order to control nature for humanity’s own personal sake. Consequently, the spell refers to the fact that unlike wildlife, humankind has lost its instincts, its sense of belonging and therefore, its orientation. In our attempt to control the environment against all odds, we become ignorant that we, human beings, also emanate from Mother Nature. Notably, our Earth is a complex, self-regulating and synergistic system, with the ability to reclaim its offspring and the capacity to inject new meaning into everything synthetic.
Wirz’s work embodies the Gaia principle, proposing that organisms, collectively interact, adapt and perpetually evolve. The cocoons and eggs, born from this antagonistic cycle, present themselves as ‘interbeings’, whom having risen from the Earth’s essence, fully embrace the unpredicted.
-
Recent solo exhibitions include; A curbing wall of debris\nesting, Centre Culturel Suisse (Paris, 2019); Breastfed Tadpole, Kai Matsumiya Gallery (New York City, 2018);Fábula, Frisson, Melancolia, Instituto Tomie Ohtake (São Paulo, 2017); Dobrar de Espinho, Anzol, Murias Centeno Gallery (Porto, 2017). In addition, Wirz has been included in numerous two-person and group shows, such as at Galerie Nagel Draxler (Cologne, 2018); Blank Projects (Cape Town, 2018); Tinguely Museum (Basel, 2016); CCS Bard Hessel Museum of Art (New York, 2015); Künstlerhaus Stuttgart (2013); Dortmunder Kunstverein (2013); Palais de Tokyo (Paris, 2013) and Kunsthalle Basel (2011).
-
Opening Reception, February 16, 4-8 PM / Opening Hours, February 17 – February 24, daily, 4-6 PM February 25 – March 17, Friday – Sunday, 3-6 PM / And by Appointment
Via Principela 19, 7523 Madulain, Switzerland
The exhibition is held at STALLETTA. Belonging to STALLA MADULAIN, the project space is just steps away. Curators and galleries are invited by a committee to present international artists.
GALERIE PHILIPPZOLLINGER will organize the first three exhibitions.

Finissage: Li Gao, Stalla Madulain

Stalla Madulain Via Principela 15, Madulain, Schweiz

LI GAO   MEZ E MEZ - HALF AND HALF curated by GIORGIA VON ALBERTINI Li Gao (b. 1970, Jilin, China) works across a variety of media producing quiet, poetic work that explores notions of affect and care. His second solo show in Switzerland and the first with this gallery presents new sculptures and installations in […]